Categories

recensies

De pers over ‘Beckett en de 21e eeuw’ (Amsterdam University Press 2008): zie hier

De pers over ‘Boot’ (Uitgeverij Contact, 2008)

De Volkskrant:

‘Van Wetering is een geboren verteller… Boot is zo ingenieus en boeiend geschreven, dat je meteen nadat je het boek hebt dichtgeslagen, weer van vooraf aan begint, in het besef dat je van alles over het hoofd hebt gezien… Van Wetering schrijft met dezelfde gedrevenheid die zijn personages kenmerkt. Moeiteloos kruipt hij in de huid van zijn zeer verschillende karakters en weet tot de kern door te dringen.’

(vier sterren, Cicero keuze van de week)

Max Pam in HP/De Tijd:

‘beslist een verhalenbundel die de moeite waard is volle kracht vooruit, zou ik zeggen’

Gooi en Eemlander/GPD-bladen:

‘Wie…zich gewoon overgeeft aan deze verhalen, zal verrast worden door de rijkdom aan intriges. Dan blijkt het een boek dat je steeds opnieuw wilt herlezen’

‘Dankzij Van Weterings talent om zich in te leven en zijn oog voor bijzondere en treffende details is elk hoofdstuk even boeiend…Hans van Wetering schept in Boot een universum vol betekenisvolle toevalligheden, bevolkt door mensen vol vragen die onbeantwoord blijven, en daarmee weet hij op een absurde manier de betekenis van – of het ontbreken daarvan – het bestaan te raken. Het boek is op een prettige manier uitdagend, omdat het een filosofisch karakter heeft en er zeer treffend iets heel menselijks wordt benadrukt, namelijk het niet weten.’

De pers over ‘De Leverancier’ (Uitgeverij Vassalucci, 2003)

Elsbeth Etty in NRC:

Mij heeft De leverancier in de eerste plaats geamuseerd om het duidelijke plezier waarmee beide schrijvers de spot drijven met gerenommeerde geleerden, literatoren en Wichtigmachers van welke aard dan ook. […] Het boek wekt, met al zijn intrigerende verhaalaanzetten, literaire en wetenschappelijke uitweidingen en persoonlijke bespiegelingen nieuwsgierigheid naar de schrijvers ervan. Ze weten veel, kunnen schrijven en zijn gedreven.

Elsevier:

Een wild-typografische, barokke roman, dat is De leverancier van Agur Sevink en Hans van Wetering.

Het Financieele Dagblad:

Wie het aandurft een lekker gekke roman te lezen, waarin je wordt verrast, geduwd, gedraaid en bedonderd en vooral veel moet grinniken omdat de auteurs lak hebben aan alle conventies, leze De leverancier

De Volkskrant:

Een wonderlijk, fascinerend en gewaagd debuut

Cees van der Pluijm, Biblion recensie:

Sommige romans laten zich niet samenvatten: het verhaal is zo veelkantig, de structuur zo caleidoscopisch en zo’n wezenlijk deel van de inhoud, en de thematiek zo grillig en ongrijpbaar… Zo’n boek is dit. De auteurs scheppen een roman (hun debuut) met allerlei verhaallijnen, vertelinstanties, verdubbelingen, nevenverhalen, intertekstualiteit, commentaar op de roman zelf, met elkaar dialogiserende auteurs/vertellers, bijlagen, registers, theorie… het moet de lezer wel gaan duizelen. In 462 pagina’s lukt het de lezer beurtelings te boeien, te vervelen, aan het lachen te maken, aan het denken te zetten en vooral verbijsterd te doen zijn. Als deze roman geen parodie is op het verschijnsel Mulisch, is het een door een computervirus herschreven wereldencyclopedie. Laten we hopen dat het meeste ironie is, zij het ironie op de grens van ondraaglijke pretentie. Oorspronkelijk is het alleszins wel. Nieuw in de Nederlandse letteren en de moeite waard om serieus naar te kijken.